Hoe wordt je manuscript een succesvol boek?

Hoe wordt je manuscript een succesvol boek?

Nog niet zolang geleden was ik uitgever van non-fictie boeken. Ik heb tientallen auteurs begeleid en samen met hen honderden mooie boeken op de markt gebracht. Een prachtig vak! Juist door de combinatie mensen – inhoud – commercie. Want een goed boek maken is één, het goed verkopen is twee.

Koopargument zeven

De inhoud van het boek is – hoe spijtig ook – vaak koopargument zeven. Tenzij je Jan Siebelink, Connie Palmen, Jos Burgers of Ben Tiggelaar heet natuurlijk. Want hoe gaat met de boeken van de andere auteurs? In een (virtuele) boekwinkel trekken de cover (1) en de titel (2) als eerste de aandacht. Daarna pakt de potentiële koper het boek op, leest de achterflaptekst (3), bladert wat in het boek kijkt of de opmaak hem aanspreekt (4) en leest wat stukjes om te bepalen of de schrijfstijl (5) hem bevalt. Als dan ook de prijs (6) goed is, is de koop een feit. En pas als het boek echt gelezen wordt, wordt de inhoud belangrijk. The proof of the pudding is in the eating.

 

Schakel experts in

Moraal van dit verhaal voor alle auteurs of voor hen die dat willen worden: je boek is niet klaar als je manuscript af is. Een goede cover en titel zijn essentieel. Net als de achterflaptekst, en de redactie en lay out van het binnenwerk. Denk daar dus goed over na. Praat erover met experts. Vertrouw op hun vakkennis. Laat hen je helpen. Want je wilt toch niet dat jouw boek niet uitgegeven wordt?

Meer weten? Ik deel mijn expertise graag met je.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *